Otec modernej psychiatrie Francúz Phillipe Pinel po dlhoročnej práci so svojimi pacientami vyhlásil:
"Primárny koreň bláznovstva je všeobecne v oblasti žalúdka a čriev."
A predsa posledná z vecí, ktorou by sa moderná psychiatria zaoberala je tráviaca sústava pacienta. Vedecké a klinické dôkazy však jasne naznačujú spojitosť trávenia a mozgu.
Prečo sú naše deti sústavne poháňané hyperfunkčným motorom, sú neustále v pohybe, absolvujú denne nálady a pocity z celej emočnej škály, majú takmer nulovú frustračnú toleranciu, sú nabudené až manické, akoby na niečom "fičali" so zvláštnymi stavmi eufórie ?
Čoraz častejšie sa stretávame až s masívnymi informáciami o vplyve stravy na ľudský organizmus a na správanie detí. Bolo dokázané, že deti s poruchami učenia, dyspraxiou a dyslexiou, poruchami pozornosti, hyperaktivitou, astmou, ekzémom, alergiami a autizmom majú viaceré tráviace problémy. Všetky tieto uvedené psychické stavy spolu súvisia a okrem nezrelej nervovej sústavy ich v klinickom zmysle spája ešte jeden spoločný faktor a tým je abnormálne trávenie. Mnohé tieto deti trpia kolikami, refluxom, pálením záhy, zápchou, hnačkou, podvýživou, obmedzeným jedálničkom... Napríklad v súvislosti s autizmom, pri ktorom doposiaľ nie je jasne identifikovaná etiológia, sa v posledných rokoch veľmi intenzívne diskutuje o poruche, ktorá má metabolický rozmer. Tím Dr. Wakefielda zistil,že autistické deti majú zväčšené a zapálené lymfatické uzliny na črevných stenách, čo je jasným znamením boja s nejakou infekciou. Opísal ju ako nešpecifikovanú kolitídu (zápal hrubého čreva). Až neskôr na základe viacerých výskumov v tejto oblasti dospel k presnejšiemu pomenovaniu tohto syndrómu, ktorý nazval autistická enterokolitída alebo syndróm prepusteného čreva, pretekania (over-spill).
Výskumy v tomto prípade jasne poukazujú na abnormálnu črevnú flóru, ktorá je plná patogénov (bakteroidy,stafylokoky,streptokoky, klostrídia, kvasinky...) a vytvára množstvo neurotoxínov, ktoré sa vstrebávajú cez poškodenú črevnú stenu do krvi a následne do mozgu. Zloženie týchto jedovatých látok môže byť veľmi individuálne a tým aj v rôznej miere ovplyvňovať mentálny stav človeka. Znie to až zarážajúco ako si človek môže vo vlastnom tele vytvárať látky, ktoré poškodzujú jeho nervový systém.
Éra upravených potravín
Žijeme v dobe upravených potravín, ktoré slúžia nášmu pohodliu. No žiaľ tieto potraviny sú veľmi spracované. Ľudský organizmus je od nepamäti uspôsobený na konzumáciu potravín v ich prírodnej forme. Ak ich však začneme falšovať, každou formou spracovávania sa mení ich chemická a biologická štruktúra. Čím viac sa potraviny menia, tým viac výživových látok sa z nich vytráca, a tým viac sa mení ich chemická štruktúra. Okrem nutrientov strácajú aj chuť, vôňu a farbu. Aby sa to vykompenzovalo, pridávajú sa do nich rôzne vylepšovače chuti, farbivá, éčka (E- čísla) aditáva a konzeravačné látky. Mnohé z týchto chemikálií dokázane prispievajú k hyperaktivite, poruchám učenia, psychiatrickým poruchám a iným zdravotným problémom. Prírodné potraviny nemajú takú dobrú skladnosť a preto ich priemysel mení, aby v obchodoch vydržali čo najdlhšie. Prírodné produkty sa vystavujú extrémnemu teplu, tlaku, enzýmom a množstvu chemikálií. Zmenia sa tak na rôzne chemické zmesi, ktoré sa pekne zabalia a prezentujú ľudstvu ako "potraviny". Sú to však "potraviny", ktoré slúžia komerčným záujmom a neberú ohľad na zásady zdravej výživy.
ADHD, AUTIZMUS, ASTMA, PORUCHY UČENIA, ALERGIE
Čo škodí našim deťom? Odpoveď je známa asi všetkým.... procesne spracované jedlá ,cukry, uhľohydráty. Prečo? Pozrieme sa bližšie na ich trávenie a čo sa deje v ľudskom organizme po ich konzumácii.
HORSKÁ JAZDA GLUKÓZY V KRVI
Ak sa pozrieme na regále v supermarketoch, vidíme, že v drvivej väčšine sú zastúpené spracované potraviny - uhľohydráty. Raňajkové cereálie, keksíky, piškóty, čokolády, cukríky, chleba, pečivá, , cestoviny, džemy, konzervované ovocie a zelenina, mrazené polotovary plné škrobu.....toto všetko sú extrémne spracované uhľohydráty.
Všetky uhľohydráty z potravín sa strávia a vstrebávajú ako glukóza. Problém spočíva v tom, že takto spracované uhľohydráty sa vstrebávajú veľmi rýchlo a spôsobujú náhly rast hladiny cukru v krvi, ktorý voláme hyperglykémia. To spôsobí v tele šok a prudkú tvorbu inzulínu,v dôsledku čoho sa takáto osoba asi po hodine dostane do stavu veľmi nízkej hladiny cukru v krvi, ktorý nazývame hypoglykémia. Ak si napr. na raňajky dáte kupované cereálie plné cukru, po hodine už môžete pocítiť hlad, čiže sa dostanete do stavu hypoglykémie. Čo si v takomto prípade dáte, aby ste zahnali hlad? Kávu? Keksík alebo čokoládovú tyčinku? Chyba, pretože v tomto prípade sa ocitnete v cykle neustále sa striedajúcej hyper- a hypoglykémie. Táto neustála zmena hladiny cukru, podobná jazde na horskej dráhe, je veľmi škodlivá. Je dokázané, že hyperaktivita, ťažkosti so sústredením a učením sa, agresivita a iné abnormality v správaní sú priamym následkom tejto "glukózovej horskej dráhy". Ak sú deti v stave hyperglykémie, majú veľa energie, sú hyperaktívne, nabudené s manickými tendenciami, v prípade autistických detí narastá sebastimulácia. Ak sú deti v stave hypoglykémie môže ich bolieť hlava, pociťujú nevolnosť, majú zlú náladu, záchvaty hystérie, agresiu a celkovú malátnosť sprevádzanú potením.
Čo sa ešte deje v takom prípade, ak majú deti patogénnu črevnú flóru premnoženú kvasinkami? Candida stopne glukózu a pretvorí ju úplne iným spôsobom, ktorý nazývame alkoholová fermentácia. Kvasinky pretvoria potravinársku glukózu na alkohol, etanol a jeho vedľajší produkt etanál. Napriek tomu, že naše deti nekonzumujú alkohol, v ich správaní sa môžu objaviť symptómy alkoholizmu v dôsledku premnožených kvasiniek a zlého trávenia. Alkohol je vysoko toxický, obzvlášť pre deti, poškodzuje mozog v spojitosti s nedostatkom sebaovládania, oslabenou koordináciou, spomaleným rozvojom reči, agresiou, mentálným postihnutím, stratou pamäti a otupenosťou. Poškodzuje periférne nervy spojené so zmeneným zmyslovým vnímaním a ochabnutím svalstva.
zdroj: Natasha Campbell - McBride, Syndróm trávenia a psychológie, vydavateľstvo Európa, s.r.o., 2010, ISBN978-80-89111-68-8
*(autorka publikácie má medicínske a postgraduálne tituly z neurológie a z oblasti ľudskej výživy. Založila v roku 1998 The Cambridge Nutrion Clinic, kde sa špecializuje na výživu detí a dospelých s poruchami správania a učenia, ako aj na poruchy trávenia a imunity u dospelých.)